6b8a-naar-italie.reismee.nl

Sei & Get... een ervaring rijker!

Na ons bezoek aan Remida hebben wij vanmiddag in de praktijk kunnen bewonderen hoe kinderen omgaan met de producten die uit Remida gehaald worden. Samen met het gebruik van deze materialen brengen zij de pedagogiek van Malaguzzi in de praktijk.

Ons eerste bezoek was aan S.E. I (Spazi Educativi Interdisciplinari), dit zijn kinderen tussen de 6 en10 jaar. De kinderen komen zelf met inspiratie over onderwerpen waar ze een project mee willen starten. Één project kan soms wel 2 jaar duren. De natuur en het milieu is een belangrijk punt. De medewerkers in de middag komen ook in de klassen in de ochtend zodat ze meer binding krijgen met de kinderen en met de school. De projecten die ze hebben zijn wel gekoppeld aan de lesstof die ze krijgen op school.

Het tweede bezoek hadden we op de G.E.T (Gruppe Educativi Territoriali) dit is voor de kinderen in de leeftijd 11 tot en met 14 jaar. Hier waren de kinderen ook aanwezig en zag je hoe de kinderen van alles aan het onderzoeken waren. We kregen een rondleiding van 1 meisje van 13 jaar en haar begeleiderster. Zo kwamen we erachter dat ze een aparte kamer hadden per leerjaar om te studeren en hier helpen ze elkaar mee. Ook observeren ze elkaar en dit gaat in een map wat ze ophangen in het lokaal.

Kinderen die bij GET ondersteunt worden , worden meestal aangemeld door de leerkracht, soms door ouders. De kinderen leren hier zoveel en vaak nemen ze deze kennis en werkwijze weer mee de klas in. Het onderwijs in Italië is nog erg traditioneel. Door deze werkwijze en ondersteuning van GET ( en SEI) proberen ze het onderwijs iets te veranderen.

Tijdens de rondleiding werden we continu gefotografeerd en zij waren heel geïnteresseerd in wat voor werk wij doen. Maar hoe konden we dit uitleggen? We hebben verteld dat we hetzelfde werk doen als hun begeleiders, en hier waren ze enthousiast over. Ook vertelde ze welke woorden zij in het Engels kunnen en zo vertelde wij ook de woorden die wij in het Italiaans kunnen. (Dat zijn er niet heel veel) Toen wij vertrokken werden we uitbundig uitgezwaaid tot dat ze ons niet meer konden zien.

Groetjes, Ons