6b8a-naar-italie.reismee.nl

De Bieb

We starten onze dag met een croissant bij het ontbijt. Na ons ontbijt werden we opgehaald door Teresa en Maria om naar de bibliotheek te gaan.

Onderweg naar de bibliotheek hebben we veel bekijks, het is hier 29 graden. Maar de itialianen zijn erg verbaast over hoe "bloot" wij gekleed zijn. De italiaanse mensen lopen nog in lange broeken en dikke jassen. We trekken dus erg de aandacht?

In de bibliotheek deden de kinderen een activiteit waarbij de kinderen, van een vrijwilliger die er voorheen gewerkt had, uitleg kregen over de bibliotheek en waarmee ze doormiddel van een spelletje een schat moesten gaan zoeken in de bibliotheek. De kinderen waren tussen de 6/7 jaar waarbij ze 1 leraar en 1 ambulante verzorger hebben voor extra ondersteuning. De medewerker van de bibliotheek was uiteraard italiaans en voor ons niet verstaanbaar, toch zaten we allemaal adembenemd te luisteren naar de manier waarop ze aan het voorlezen was voor de kinderen. De kinderen zitten samen met de leraren te luisteren naar het verhaal de kinderen worden hier wel strak gehouden in de klassen, ze luisteren allemaal erg goed naar de leraar.

In de bibliotheek hebben ze verschillende verdiepingen waar volwassenen de mogelijkheid krijgen om daar een boek of krant te lezen. De ruimte waar de kinderen waren is een aparte ruimte van de plek waar de volwassenen zich bevinden. Boven op de eerste en tweede verdieping zijn er computers en is er ruimte voor jongeren om te leren.

Zo krijgen we nog een rondleiding in de stad om de pareltjes van Reggio Emilia te ontdekken. De foto's volgen nog ?

Groetjes, Ons

Fabienne

Wat een mooie leerzame reis! Mooi om te lezen. Prachtige ervaring om mee te nemen in praktijk. Geniet er van bijzonder!

Ester

Wauw, wat gaaf om dit mee te maken.
Leuk hoor meiden.