6b8a-naar-italie.reismee.nl

Loris Malaguzzi

Als afsluiting van deze leerzame week bezoeken we het Loris Malaguzzi centrum.

Kinderen zijn de nieuwe generatie en we hebben ze hier nodig om samen een nieuw land op te bouwen, deze visie is ontstaan na de tweede wereld oorlog.

In het museum zie en ervaar je alles wat we afgelopen week in de praktijk ook al hebben gezien.

Het opvallendste vond ik dat met heel weinig geld en materiaal ze kasten, tafels en lichtbakken in elkaar zetten. Allerlei materialen ( bladeren, mandarijnenschilken, potloden, papier...) worden geordend op kleur en materiaal. Materiaal wordt met een camera geprojecteerd op een witte muur. Als pw-er kun je vragen stellen: Hoe ervaar je het materiaal? Hoe verander je het materiaal? Wat zie je?

In het museum kun je films zien over hoe kinderen en pw-er aan het werk zijn, kun je prachtige uitspraken van kinderen lezen en bijvoorbeeld een licht/kleur- tunnel ervaren. Verder worden er veel workshops aangeboden . Zowel voor kinderen als volwassenen.

Na deze laatste leerzame dag voelden we ons wat overdonderd. Tijd om alles te laten bezinken...

We zijn in de trein naar Bologna gestapt.... studiereis is klaar, nu gaan we nog even vakantie vieren in Bologna tot zondag.