6b8a-naar-italie.reismee.nl

Totem

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan, om lekker te ontbijten en om 9u liepen we door Reggio Emilia om daar naar het Reggio kinderdagverblijf met de naam Totem te gaan. Dit is een particulier dagverblijf geheel voorzien van de visie van Loris Malaguzzi.

In dit dagverblijf zijn we hartelijk ontvangen door de pedagoge Angelica. Zij vertelde van alles over het dagverblijf. Zoals dat kinderen naar een kinderdagverblijf in Italië gaan, vanaf 8 maanden tot 6 jaar. We verbaasden ons over deze leeftijden.

Er zijn verschillende groepen zo ook zijn er 2 tweetalige groepen. Daar werken leidsters die native speakers zijn.

Op de babygroep hebben ze kosteloos speelgoed zoals ikea flessen met verschillende inhoud bijv. kralen, vloeistoffen met glitters en verschillende kleuren. Ook hing er een karton met regenboogslierten waar veel interesse in was. Op een kamertje die aansluit op de ruimte liggen de kinderen daar op matrasjes op de grond te slapen.

Op de peutergroep lagen bijvoorbeeld vormen van mandala's op de tafel. Daar konden de kinderen hun eigen bedachte vormen van tekenen.

Op de groep van de oudste kinderen hebben ze een heel leuk project op gestart. Kinderen bedenken altijd hun eigen projecten. Dit project hebben ze bedacht toen ze buiten waren. Het ging over de diertjes in de tuin. Nu waren het mieren. Zij krijgen plaatjes van mieren te zien. En kunnen deze dan natekenen. Ook lag er met leesletters het woord "mieren" geschreven. Zo kunnen kinderen op hun eigen manier dit woord overschrijven. Dit is heel leerzaam en verschillende 'talen' van het kinderen geprikkeld. Op deze manier leren de kinderen op spelenderwijs met letters om te gaan.

We zijn naar de buitenruimte geweest. Deze is volgens Nederlandse begrippen onveilig. Er staat een groot klimrek en de grond is voorzien van grote kiezels. Wel was er in een hoekje een klein moestuintje gesitueerd. Hier worden de kinderen nauw bij betrokken.

Toen we terug kwamen in de ruimte waar we begonnen konden we vragen stellen aan Angelica. Zo werd er naar de regelgeving gevraagd en het kind-leidster ratio.

Ook stond er allemaal regionale lekkers voor ons klaar. Hier hebben wij van genoten.

Nu gaan wij lekker uit eten en wijntjes drinken! ;)

Liefs van ons allemaal!

Fabienne

Nu ben ik ook benieuwd naar het antwoord van de BKR daar? Hoe denken zij daarover?